3.06.2022 Canyon.com

Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa

Ines Thoma kertoo vinkkejään bikepacking-pyöräilyyn vauvan kanssa Allgäu-vuoriston halki Saksassa.

Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa Pyöräily vauvan kanssa on niin jännittävää kuin haastavaakin. | © Max Schumann

Lähtisitkö bikepacking-matkalle vauva mukana? Kysyimme Canyon Athlete Ines Thomalta, miten hän ja hänen kumppaninsa Max onnistuivat tekemään usean päivän bikepacking-matkan gravelpyörillä tyttärensä Romyn kanssa.

How to protect your Grizl and fit bikepacking bags

Suunnittele ja valmistaudu bikepackingiin vauvan kanssa

Max ja minä olemme halunneet lähteä pyöräretkelle tyttäremme Romyn kanssa hänen syntymästään lähtien. Autotallissamme oli odottamassa ihana perävaunu valmiina seikkailuihin, mutta päätimme odottaa kevääseen asti. Hyvä sää oli ratkaisevan tärkeä, koska yksivuotias Romy on niin innokas kävelemään ja tutustumaan maailmaan. Tämän vuoksi meidän on pystyttävä pysähtymään missä ja milloin tahansa, jotta voimme antaa hänen tehdä tämän.

Tällä hetkellä hän nukkuu mielellään perävaunussa. Kun hän herää, hän haluaa nähdä kaiken, joten laitoimme hänet lasten istuimeen pyörän etuosaan. Ihanteellinen kokoonpano oli yksi gravelpyörä perävaunun kanssa ja toinen etuistuimen kanssa.

Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa Sujuvan asfaltin ja karheampien polkujen sekoitus teki siitä täydellisen seikkailun. | © Max Schumann

Varusteiden kuljettaminen oli myös yllättävän helppoa. Kun Romy nukkuu perävaunussa, käytämme reppujamme. Kun hän on hereillä ja istuu lasten istuimessa, laitamme laukkumme perävaunuun. Käytimme myös runkolaukkuja muille varusteille.

Suunnittelimme pyöräilyreitin, joka alkaa kotioveltamme Allgäu-vuorilla. Kierros oli 200 km:n lenkki, ja sen ansiosta pystyimme näkemään maisemamme eri näkökulmasta. Valitsimme Romylle helpot, rauhalliset soratiet ja pyöräreitit, jotka menivät myös leikkikenttien ohi. Reitin varrella olevat järvet ja joet mahdollistivat uinnin ajojen välillä ja lukuisten villieläinten näkemisen.

Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa Yksi monista kauniista vuoristonäkymistä, joita voit kokea, kun menet bikepacking-reissulle. | © Max Schumann

Pakkauslista bikepackingiin vauvan kanssa

Vanhemmille:

• Sadetakki
  • Pitkät ajohousut
  • Ajopaita
  • Varasukat ja -alushousut
  • Sandaalit, housut ja pitkähihainen paita iltoja varten
  • Hammasharja
  • Varaputki ja työkalut
  • Puhelimen latausjohto

Romy-vauvalle:

• Yksi kokonainen ylimääräinen vaatevarustus siltä varalta, että kastumme
  • Aurinkolasit
  • Aurinkohattu
  • Aurinkovoide
  • Pipo (joka mahtuu kypärän alle)
  • Neulottu haalari
  • Sandaalit
  • Pyyhe
  • Kaksi kirjaa ja joitakin lelueläimiä perävaunuun
  • Neulottu huopa perävaunuun
  • Ensiapupakkaus ja vaipat
  • Eväät
  • Riittävästi ruokaa päivälle
  • Vesipullo
  • Lapsen kantoreppu (loistava nukkuttamistyökalumme)
Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa Kuinka monta Snickersiä tarvitaan pyöräilyyn vauvan kanssa? | © Max Schumann

Pyöräily vauvan kanssa: päivä 1

Pakkasimme tavaramme edellisenä iltana, jotta voisimme aloittaa mukavasti, rennosti ja aikaisin ensimmäisenä päivänä. Lähdimme varaamatta majoitusta etukäteen, koska emme tienneet, kestääkö reittimme kolme, neljä vai viisi päivää. Päätimme olla leiriytymättä, koska ukkosmyrskyjen todennäköisyys oli suuri iltapäivällä. Tämä tarkoitti sitä, että kastuisimme lähes varmasti jossain vaiheessa.

Aamu oli mukava ja helppo joillakin ajoreiteillä, ja Romy nukahti pian. Tämä tarkoitti sitä, että pystyimme lisäämään nopeuttamme ja ajamaan 35 km ennen ensimmäistä piknik-pysäkkiä. Asiat sujuivat paljon odotettua paremmin!

Kuorman keventäminen kovempia nousuja varten. | © Max Schumann

Emme koskaan testanneet suunnitelmiamme ennen matkaamme. Kuten kaikki vanhemmat tietävät, sinun on oltava joustava suunnitelmiesi suhteen. Joskus lapset rakastavat suunnitelmiasi, ja joskus he haluavat keskeyttää matkan tutkiakseen ympäristöä joka 2 km:n jälkeen.

Löysimme luonnonsuojelualueen, näimme sammakoita ja kävimme järvellä ja leikkikentällä lounaalla. Siellä etsimme myös majoitusta ja varasimme mukavan maatilarakennuksen. Toisaalta on hienoa olla joustava ja ajaa niin kauan kuin haluamme. Toisaalta se tarkoittaa, että meidän on löydettävä nukkumispaikka edetessämme.

Onneksi ukkosmyrsky osui meihin pian Romyn iltapäivän nokosten jälkeen. Pysähdyimme kahvilaan ja olimme sateelta suojassa maanviljelijän katon alla. Tähän mennessä kaikki sujui hyvin. Mutta aloin hermostua hieman. Kuin aurinko tuli taas esiin, myös Romy oli valmis leikkimään. Meillä oli vielä 15 kilometriä matkaa majoituspaikkaamme. Miten pidämme Romyn tyytyväisenä? Alkoi olla jo myöhä hänelle.

Itävallan Bregenzin metsän maisema oli onneksi superkaunis – se tarjosi paljon nähtävää – ja viimeisten kilometrien aikana meillä oli reitillä hienoja pieniä polkuja, sorateitä ja jyrkkiä nousuja. Luulen, että meillä oli aloittelijan onnea, mutta lopulta lopetimme 70 km:n jälkeen noin klo 19.00 keskelle metsää. Romy viihtyi erinomaisesti! Kun saavuimme majapaikkaamme, ilahduimme kun löysimme pienen maatilamyymälän, josta saatoimme hankkia illalliseksi paikallisia kananmunia, voita ja juustoa. Mikä päivä!

Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa Jos ei ole auringonpaistetta, kauniit keltaiset kukat häikäisevät bikepacking-matkallasi. | © Max Schumann

Pyöräily vauvan kanssa: päivä 2

Sinun on aina aloitettava aikaisin, kun lapset ovat mukana. Löysimme pian hyvät aamukahvit Hittisaun Reilun kaupan kaupasta. Romy nukkui perävaunussa päivän ensimmäisen suuren nousun aikana, mikä motivoi Maxia jatkamaan polkemista. Lapsen istuin pyörän etuosassa tarkoittaa, että polvillesi on vain vähän tilaa, mikä alkaa tuntua epämukavalta jonkin ajan kuluttua. Päätin kiinnittää istuimen reppuuni ja kiivetä tälle vuorelle.

Sää muuttui kesäiseksi yön aikana, joten pystyimme jättämään lämpimämmän varastelun laukkuihimme. Valitettavasti tämä tarkoitti sitä, että saimme vuoden ensimmäiset auringonpolttamat. Jostain syystä muistamme aina laittaa aurinkovoidetta Romylle, mutta emme koskaan itsellemme.

Vuoristosolan ja Saksaan takaisin menevän rajan ylittämisen jälkeen lounaspaikkamme tuli esille yhtäkkiä. Lasten kanssa pyöräilyssä on muistettava, että kun he ovat nälkäisiä, he ovat juuri nyt nälkäisiä. Sinulla ei ole mahdollisuutta etsiä parasta kahvilaa, niin kuin jos olisit yksin.

Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa Kaivattu lepo luonnonsuojelualueella pitää Romyn tyytyväisenä. | © Max Schumann

Päätimme kuljettaa ruokaa mukana siltä varalta, että hän yhtäkkiä tarvitsisi sitä, ja meillä oli mahdollisuus napata sitä lisää tarvittaessa. Kaikki Romyn pakkaukset olivat rinkoissamme, joten meillä oli tilaa runkolaukuissamme välipaloja, Romyn aurinkohattua ja aurinkolaseja varten.

Allgäu-vuoriston läpi virtaavalla Iller-joella teimme virheen jättämällä Romyn väsymyksen merkit huomiotta ja pysähtymättä jäätelölle. Tulos: yliuupunut lapsi, joka ei istu tyytyväisenä perävaunussaan. Tämä vaati pidempää taukoa, ja meidän oli kannettava häntä, kunnes hän nukahti. Koska menetimme kaksi tuntia ajamista, lyhensimme päiväämme (kilometrien osalta) ja pysäköimme pyörämme mukavaa iltapäiväkävelyä varten.

Pyöräily vauvan kanssa: päivä 3

Matkamme sujui niin hyvin, että jäljellä oli vain 68 kilometriä. Olin melkein surullinen, että meillä ei ollut enää enempää ajettavaa, mutta toisaalta en halunnut mennä liiallisuuksiin ensimmäisellä yrityksellämme. Pääsimme Joch Passiin ja Oberjochiin aamulla. Emme voineet pysähtyä kahville, koska Romy nukkui. Ilman kahvia ajaminen ei ole mieluista, joten ehkä minun pitäisi lisätä kahvishotteja välttämättömien välipalojen luetteloon!

Vaikka olisikin ollut mukavaa pysähtyä kahville (erityisesti jos vauva ei nuku), joskus on järkevämpää matkata ylimääräiset kilometrit hänen nukkuessaan. Ajaminen on tällöin paljon mukavampaa ja nopeampaa.

Kun Romy heräsi, hän päätti, että oli lounasaika. Onneksi pystyimme pysähtymään tien vieressä olevalle pellolle, jossa oli paljon lintuja katseltavaksi ja kukkia, joita hän pystyi poimimaan. En oikeastaan usko, että Romy tarvitsi reitillemme suunnittelemiamme leikkikenttiä. Hän on edelleen iässä, jolloin hän on iloinen kaikkialla. Emme kuitenkaan voineet vastustaa pysähtymistä kauniilla Pfrontenin leikkikentällä, joka näytti ihan keskiaikaiselta linnakkeelta.

Päivä sujui todella hyvin ja oli kuuma. Onnistuimme vihdoin pysähtymään ihanassa kahvilassa vuoristomökissä ja uimme läheisessä järvessä.

Bikepacking-pyöräily vauvan kanssa Kahviloiden löytäminen matkalla on avainasemassa, jotta vanhemmat pysyvät tyytyväisinä! | © Max Schumann

Kun palasimme kotiin, meillä oli jo paljon ideoita tulevia bikepacking-matkoja varten. Se oli upea tapa viettää aikaa perheenä, olla ulkona koko päivän ja kokea pieni seikkailu. Onnistuimme myös saavuttamaan hyviä ajotavoitteita. Romyn perävaunu painaa 25 kg, joten voit kuvitella, miltä se tuntuu ajaessasi 2 500 metriä pystysuoraa nousua!

Parannuksia seuraavaa bikepacking-matkaa varten

Matka sujui yllättävän sujuvasti, ja me kaikki kolme olimme aika tyytyväisiä suurimman osan ajasta. Pakkaisin mukaan todennäköisesti myös pienet kahvikeittovälineet pysähdyksiä varten.

Voisin ehkä muuttaa ohjaustangon asetuksia tai jopa pyörää lasten istuimen kanssa ajamista varten. Maastopyörällä ajaminen lyhyemmällä geometrialla ja korotetulla ohjaustangolla lisäisi polkemista helpottavaa tilaa. Kokeilen sitä.

Toinen idea on pakata mukaan teltta ja täydet retkeilyvarusteet. Sitten voisimme olla vielä joustavampia yöpymisen suhteen. Toisen perävaunun lisääminen toiseen pyörään, jossa olisi kaikki retkeilyvarusteet, olisi tässä tapauksessa järkevää. Riippuen alueesta, jonka läpi matkustat, tämä voisi olla todella hieno idea ja tehdä kokemuksesta vieläkin nautinnollisemman.

Bikepacking- ja pyörälaukut

Työpäivän jälkeisiin pikaspurtteihin sekä eeppisiin seikkailuihin soveltuvista Canyonin bikepacking- ja pyörälaukuista löytyy säilytystilaa kaikelle pyöräilyssä tarvittavalle.

Lue lisää
Sisältöä ladataan
Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt Tietosuojakäytäntömme .

Oliko tästä artikkelista apua?

Kiitos palautteestasi

Aiheeseen liittyvät tarinat

2.12.2021
Mitä varusteita tarvitaan yli yön kestävälle bikepacking-seikkailulle? Tutustu varustelistaamme ennen kuin ajat auringonlaskuun.
28.01.2022
Haluatko vain päästä perille paikkaan, johon sinun täytyy mennä, vai kaipaatko inspiraatiota seuraavaa pyöräretkeäsi varten? Molemmissa tapauksissa pyöräilijöille on tarjolla mainioita ilmaisia navigointisovelluksia.
12.05.2021
Bikepacking-varusteet antavat sinulle vapauden ajaa minne vain haluat, sillä ne ovat kevyempiä ja painon jakautumisen kannalta optimaalisempia kuin aiemmin retkipyöräilyyn tiiviisti yhdistetyt tavaratelineet.
10.06.2021
Valitse juuri sinun tarpeisiisi sopiva gravelpyörä. Tutustu ostajan oppaaseemme ja selvitä kunkin mallin edut ja heikkoudet.