Čvc 19, 2021 Liam Yates

Jízda po North Coast 500

Chtěli jste někdy absolvovat jízdu po North Coast 500? Ambasador společnosti Canyon Liam Yates sdílí své zkušenosti.

Jízda po North Coast 500 Liam Yates se vydává na North Coast 500: | © Alex Duffill

Když zima konečně skončila a cestovní omezení končila s ní, začal jsem si s kamarády povídat o tom, jak na chvíli vyrazit ven. Létání do zámoří stále nepřicházelo v úvahu, a tak jsme pro inspiraci vytáhli mapy kontinentální Velké Británie.

North Coast 500 je trasa dlouhá 500 mil vedoucí kolem pobřeží Skotska. Na trase jsou některá z nejmalebnějších skotských měst a vesnic, včetně hrabství Highlands, Sutherland a Inverness. Nikdy předtím jsem o tom moc nepřemýšlel, ale když přátelé a známí absolvovali své vlastní jízdy NC500, vzbudilo to můj zájem.

Klíčové statistiky North Coast 500
Začátek/konec: Hrad Inverness
Vzdálenost: 500 mil / 800 kilometrů
Celková nadmořská výška: přibližně 30 000 stop / 9000 metrů

Trasa začíná a končí u hradu Inverness, který je posazený na kopci. Je to ideální výchozí bod k trase a nabízí panoramatický výhled na hlavní město hrabství Highlands. Je to silniční cyklistická trasa a jako společnost jsem si po celou dobu vybral model Canyon Ultimate.

Přidali se ke mně moji přátelé Lawrence, Ollie a Gabe, kteří nechtěli o nic přijít a tak jsme vymysleli plán. Chytili jsme vlak z londýnského nádraží King's Cross až do Inverness, kde jsme mohli naše dobrodružství začít. Skupinové jízdné znamenalo, že to bylo cenově dostupné a pohodlné.

Lawrence je úspěšný YouTuber, takže jsme na něm nechali fotky a videa, zatímco my ostatní jsme se soustředili na jízdu na kolech. Jeho fotografie se na konci velkého dobrodružství také staly dokonalým suvenýrem.

Těsně předtím, než jsme vyrazili, se ozval můj další přítel a fotograf Alex Duffill a řekl, že ani on nechce o ten zážitek přijít. Jako způsob dopravy si sice zvolil pěkné teplé auto, ale jak zjistíte, fungovalo to v náš prospěch. Po rychlé rozcvičce kolem supermarketu vedle našeho hotelu, abychom se zásobili občerstvením, jsme vyrazili z Inverness a nechali Alexe kousek za sebou.

Liam Yates jede na svém modelu Canyon Ultimate Model Canyon Ultimate byl Liamovou první volbou pro North Coast 500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Den 1

Nechtěli jsme začít příliš tvrdě, proto jsme plánovali absolvovat co nejkratší vzdálenost a minimální množství stoupání, abychom se jen zahřáli. Náš hostel na první noc neumožňoval příchod dříve než v 17 hodin, takže jsme tam měli celý den. V praxi to bylo obtížnější, než jsem si myslel: tři kamarádi, jezdící na kole, plní vzrušení a svěží nohy!

Skotská řídce osídlená geografie znamenala, že naše každodenní jezdecké vzdálenosti byly do značné míry diktovány tím, kde bychom mohli tu noc zůstat. I když to mohlo být pro některé z nás nepohodlné, ve skutečnosti to pomohlo naplánovat naše dny s vědomím, že se musíme zastavit v určitých bodech.

Když jsme dorazili do hostelu, sesedli jsme z kola, rozepnuli jsme brašny a vběhli dovnitř, abychom se vyhnuli dešti, který na obzoru právě hrozil. Posadili jsme se k večeři, vzpomínali na prožitý den, ale stejně jsme sdíleli naše vzrušení pro následující dny.

Silniční stoupání Bealach na Ba Bealach na Ba je slavné stoupání ve Skotsku | © Alex Duffill

North Coast 500: Den 2

Druhý den výpravy North Coast 500 s sebou přinesl jistou úzkost: slavné stoupání Bealach na Ba na poloostrově Applecross. Je to třetí nejvyšší průsmyk Skotska a protože začíná ve výšce 600 metrů nad mořem, má největší stoupání ze všech silnic ve Velké Británii. Je to vrchařská bestie a každý, kdo ji absolvoval, vám to potvrdí. Když jsme stoupali na Bealach na Ba, dechberoucí výhledy a okolní hory nám vyrazily dech (ne, nebyla to jen krutá stoupání, přísahám!).

Naneštěstí pro nás zbytek dne s sebou přinesl protivítr, ale silnice, které nás vedly k našemu dalšímu přístavu, Gairloch, vichřice přece jen utlumily. Jakmile jsme tam dorazili, rezervovali jsme si hotel přímo na pláži. Místní restaurace znamenala, že jsme se po zbytek dne nemuseli stěhovat!

Jezdci během své jízdy bojují se sněhovými přeháňkami Liam a jeho přátelé bojovali s živly na své jízdy po North Coast 500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Den 3

Brzy ráno budík zmírnila modrá obloha a výhledy na oceán. Rychle jsme shromáždili své věci a připravili jsme se na odjezd pod chladnými, ale jasnými paprsky žhavícího slunce. Vzdálenost a převýšení byly podobné jako ve druhém dni, ale museli jsme zvládnout jedno obrovské stoupání. Po pouhých 10 km jízdy jsme vstoupili do Poolewe, kde nám kavárna Bridge Cafe nabídla lákavé menu, kterému jsme prostě nemohli odolat.

Po naplnění našich žaludků jsme uspokojili hlad našich zraků nádhernými výhledy na mnoho klikatých silnic před námi. Tam, kam jsme dohlédli, se lesklo pobřeží, zasněžené hory a stužky asfaltu. Když už jsme ani nedoufali, že by Skotsko mohlo být lepší, denní náročné stoupání bylo odměněno ještě panoramatickými výhledy.

Co stoupá nahoru, musí sjet dolů a rozsáhlé sjezdy byly opravdovou lahůdkou. Zamířili jsme do Ullapoolu, kde jsme natankovali kvalitní jídlo a poseděli během krátkého krupobití. Toto přístavní město si nemůžete nechat ujít, pokud se rozhodnete jet po North Coast 500!

Naše ubytování na dnešní noc bylo rezervováno v Lochinveru asi 50 km od místa, kde jsme se nacházeli. Trasa byla opět výhled za výhledem a trvala mnohem déle, než bylo potřeba, protože jsme prostě museli pořídit mnoho fotografií a proto jsme museli stavět na každém rohu!

Snímek mostu Kylesku ve Skotsku z dronu Most Kylesku je klíčovým orientačním bodem na trase NC500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Den 4

Čtvrtý den našeho dobrodružství přinesl ránu: 215 km a 3500 m stoupání. Věděli jsme, že musíme den maximálně využít, a tak jsme přestali mluvit a začali šlapat. Spolu se zvukem tepů našich vlastních srdcí byl den téměř při každém stoupání přerušován krupobitím a sněhem!

Zhruba v polovině cesty jsme se poněkud rozmočení doslova zhroutili z Kakaové hory do Durness, abychom se zahřáli. Zastavit, když jste mokří a prochladlí, není vždy dobrý nápad, ale v tento den to bylo potřeba. Abyste si mohli udělat představu o tom, jak jsme byli zvlhlí – musel jsem použít při pokusu o udržení nohou v teple dva malé plastové pytlíky.

Jako obvykle, výhledy stály za to a bezpečně jsme se dostali do Thurso do našeho ubytování připraveného s teplými sprchami a pohodlnou postelí na noc.

Liam se připravuje na další den Jezdci zůstali v hotelech na své trase | © Alex Duffill

North Coast 500: Den 5

Ve srovnání se čtvrtým dnem byla tato trasa procházkou v parku. Naším prvním zastavením byl John O’Groats, legendární cílová čára jízdy z Lands End. Samozřejmě jsme nemohli odolat zastavení k pořízení skupinové fotografie u slavné cedule, než jsme si odpočinuli u dlouhého oběda v nedaleké restauraci.

Jedním rychlým šlápnutím do pedálů se protivítr, s nímž jsme bojovali na cestě tam, změnil na ulehčující vítr v zádech, když jsme zamířili na jih. Den nemohl být příliš snadný, proto se matka příroda postarala o trochu více sněhu a krupobití, aby nás udržovala v tempu!

Panoramatický výhled ve Skotsku Liam nasává výhledy, zatímco čeká na své přátele | © Alex Duffill

North Coast 500: Den 6

Jen 120 km stálo mezi námi a naším cílem v Inverness, abychom dokončili smyčku North Coast 500. S časem na naší straně jsme si zajeli do hradu Dunrobin pro nějaké sendviče a rychle se porozhlédli po hradu a zahradách. Pokud si chcete po cestě prohlédnout pamětihodnosti, určitě navštivte hrad Dunrobin, protože za to stojí.

Uvidíme se znovu, NC500

Závěrečný 50 km dlouhý úsek zahrnoval klikatění předměstskými ulicemi Inverness na cestě zpět tam, kde to všechno začalo. Jak skončila naše cesta, měli jsme smíšené pocity úspěchu a pohody.

Mnoho z nás se před cestou nesetkalo a ti z nás, kteří jsme byli přátelé, se už dlouho neviděli kvůli lockdownu a dlouhé zimě. Taková cesta nám umožnila sdílet zážitky na silnici, posouvat hranice, překonávat překážky a být společně zranitelní. Ze známých se stali přátelé a ze stávajících přátelství se stala celoživotní pouta.

Když jsme se rozešli a chichotali se nad mnoha okamžiky, které jsme prožili, prostě jsme nemohli nepomyslet na to, až to dokážeme znovu.

Liam Yates

O Liamovi Yatesovi

Liam, celoživotní cyklista z Ashdownského lesa na jihu Anglie, není tím, kdo by odmítl novou příležitost nebo dobrodružství: Na kole jezdí tak dlouho, jak si jen pamatuje, na všem od BMX po silniční závody, časovky a kritéria na strojích s jedním převodem, nověji pak cestuje s brašnami po vícedenních štrekách. Pochází z rodiny cyklistů a není žádným překvapením, že se tak Liam cítí na dvou kolech jako doma.

Přihlášením k odběru našeho newsletteru přijímáte naše Prohlášení o ochraně údajú .

Pomohl vám tento článek?

Děkujeme vám za vaši zpětnou vazbu

• Liam Yates
    O autorovi

Liam Yates

Seznamte se s Liamem, dobrodružným cyklistou z jižní Anglie, který má celoživotní zkušenosti s jízdou na kole od BMX přes silniční závody až po závody s fixed gear a nyní rád objevuje nové obzory v rámci bikepackingu a touringu.

Související Příběhy

Čer 7, 2021
Jaké silniční kolo potřebuji? Provedeme vás vším od sad komponentů a geometrie až po nezbytné doplňky k dokončení vaší jízdy.
Dub 17, 2024
Připravte se na Giro d'Italia 2024! Budeme se zabývat vším od závodních tras a etap až po týmy závodící o slávu a prestiž.
Úno 16, 2024
Pokud chcete MTB kolo, ale nejste si jisti, zda si vybrat trailové nebo cross-country kolo, čtěte dál.
Kvě 16, 2023
Discover Aeroad CFR Tokyo! A special edition of Canyon’s fastest and lightest carbon road bike inspired by ultra limited Japanese Manga artwork. Hit the road in style!