21.03.2023 Vedangi Kulkarni

Vedangin ja Mayan Walesin-seikkailu

Vedangi Kulkarni ja Maya Atkinson veivät uuden Neuronin seikkailuun. Lue heidän tarinansa Oswestryn ja Dolgellaun väliseltä reitiltä.

Vedangin ja Mayan Walesin-seikkailu Vedangin ja Mayan Walesin-seikkailu

Olen Intiasta, jossa sadekautta juhlistetaan. Muistan lapsena juosseeni ulkona kastuakseni läpimäräksi monsuunikauden ensimmäisessä sateessa. Kun muistelen kaikkea tuota innostustani sateesta ja viileämmistä päivistä, ymmärrän nyt, miksi tuntui täysin normaalilta päätökseltä ajaa pyörällä yhdessä Ison-Britannian kosteimmista paikoista: Pohjois-Walesissa. Odotin innokkaana myös maastopyöräilyä ja seikkailua, joista molemmista alue tunnetaan.

Ensimmäinen ajoni Neuron-pyörällä tapahtui Skotlantiin muuttoni yhteydessä. Vaikka Exceed olikin ylittänyt odotukseni, tiesin tarvitsevani täysjousitetun maastopyörän selviytyäkseni pitkistä, kömpelöistä reiteistä, joita kutsun nyt kodikseni. Kun tiedän, että tämä Walesin-seikkailu antaisi minulle mahdollisuuden ajaa Neuronin uudella hienommalla versiolla, se sai minut laskemaan päiviä, kunnes pääsin tälle matkalle!

Vedangin ja Mayan Walesin-seikkailu

Keitä olemme ja minne olemme menossa

Minulla on aina todella korkeat odotukset suunnittelemaltani seikkailulta. Matkat saavat minut olemaan hieman kunnianhimoisempi ja suoriutumaan tarvittaessa paremmin pyörällä. Se tarkoitti sitä, etten aikonut vain järjestää parhainta mahdollista seikkailua Pohjois-Walesissa, vaan tarvitsin myös hyvän seikkailukaverin. Silloin löysin Maya Atkinsonin. Hän on oikea maastopyöräilijä. Hän asuu Etelä-Walesissa ja on tottunut maastoon. Ja kilpa-ajajana tämä nainen todella osaa ajaa. Halusin ajaa hänen kanssaan ja oppia häneltä. Toivoin, että voisin antaa joitakin vihjeitä pitkien matkojen ajamisesta, kun hän harjoittelee tulevaa endurokauttaan varten. Maastopyöräilytaustoistamme riippumatta pääasia oli, että me molemmat halusimme seikkailun, jonka aikana voisimme testata sekä itseämme että pyöriämme.

Vastasin reittisuunnittelusta ja navigoinnista. Tämä sopii erittäin hyvin pakkomielteeseeni karttojen suhteen. Etsin kivisiä sorateitä, hyvin rakennettuja polkureitistöjä, loputtomia metsäteitä, upeita retkeilypaikkoja ja uskomatonta maisemaa. Onneksi Pohjois-Walesissa on hieman kaikkea tätä! Piirsin reitin Komootilla pyöräreittejä ja sorateitä pitkin, tieosuudet vakiintunutta kansallista pyöräreittiä pitkin. Olen ajanut useimmissa Pohjois-Walesin reittikeskuksissa ja pyöräilypuistoissa ja halusin myös kuvata joitakin suosikkejani matkan varrella. Ottaen huomioon vuodenajan hyväksyimme, että polut eivät ehkä ole parhaassa kunnossa, mutta kun meillä yhdessä on riittävästi teknisiä kykyjä ja kokemusta, ajattelin, että pärjäisimme hyvin. Jos minulla olisi vaikeuksia, olisin varma, että Maya auttaisi minua löytämään hyvän reitin. Tärkein asia oli kuitenkin seikkailu, ja tämä mahdollisuus tuo mukanaan yllätyksellisyyden mahdollisuuden. Itse asiassa joskus se on juuri kaikkein parasta.

Vedangin ja Mayan pyöräilyseikkailu

Maastovarusteidemme luettelo

Koska olen taulukkonörtti, minulla oli MTB-varusteiden lista, jonka olin koonnut Mayan kanssa etukäteen. Koska oli marraskuu, tavoitteenamme oli pysyä lämpimänä, kuivana ja mukavana koko seikkailumme ajan. Tätä varten listalla oli:

• Aluskerrasto
  • Pitkähihaiset maastopaidat
  • Softshell-takki
  • Vedenpitävä takki
  • Primaloft-pyöräilyliivi
  • Vedenpitävät housut
  • Merinovillasukat
  • Lämpökäsineet

Pakkasimme myös pyörävalot siltä varalta, että saapuisimme leirintäpaikalle pimeässä. Pakkasimme kaiken bikepacking-laukkuihin ja kiinnitimme ne maastopyöriimme. Muutaman ensimmäisen polkimen polkaisun aikana tuskin tunsin ylimääräistä painoa pyörässä, kun ajoimme kohti ensimmäistä nousuamme. Seikkailijana se oli kaikki, mitä minun piti tietää!

Päivä 1: Oswestrysta Ruthiniin

Ensimmäinen päivä oli hyvin lyhyt. Sääennuste oli masentava ja sopi paremmin ankoille, mutta intoamme tämä ei vaimentanut. Ajoimme Oswestrysta Ruthiniin maaseutu- ja metsäteitä sekä kivisiä maastopolkuja pitkin. Neuron tuntui täydelliseltä: tarpeeksi kevyeltä kipuamiseen hyvin Walesin maastossa ja tarpeeksi kyvykkäältä kovaan alamäkiajoon. Pelkoni siitä, että pyörä olisi hidas asfalttiosuuksilla, romuttui maasto-osuuksien välisillä pätkillä.

Ennen pitkää kohtasimme ylämäen, jossa pyörää piti kantaa. Vaikka olin vakuuttunut siitä, että olimme menossa väärään suuntaan, meidät palkittiin huipulla panoraamanäkymillä, jotka tekivät jyrkästä vaivalloisesti reitistä kannattavan. Maya sai irtonaisen, kivisen laskeutumisen näyttämään helpolta, kun hän meni menojaan mudan päällä. Seurasin hänen linjojaan parhaan kykyni mukaan. Pian siitä tuli tapa: juttelimme ja hymyilimme mäet ylös ja ajoimme nopeasti mäet alas ja tapasimme jälleen mäen juurella. Päivän lopussa pyörämme ja vaatteemme olivat melkoisessa kunnossa. Majapaikkamme yöksi oli luultavasti hienostunein paikka, jossa olen koskaan yöpynyt Isossa-Britanniassa bikepacking-seikkailun aikana. Kipusimme ylös huoneisiimme puupaneelilla vuorattujen käytävien muodostaman labyrintin kautta. Mahat täynnä aloimme haaveilla siitä, mitä seuraava päivä toisi tullessaan.

Päivä 2: Ruthinista Penmachnoon

Päivän ensimmäinen kohokohta oli lempeä aamuajo Llyn Brenig -tekojärven ympäri. Taianomainen näkymä auringon paistaessa sumuverhon läpi korvasi mutaisen ja märän ensimmäisen päivän. Jatkoimme matkaamme Hafod Elwy Moorin luonnonsuojelualueelle, jossa kohtasimme jäässä olevia reittejä, märkiä ja tahmeita reittejä, joissa oli ruohoa keskellä, sekä mielenkiintoisia lintuja. Kaartelevalla alaspäin vievällä metsätiellä rullasimme vapaasti painovoiman avulla ja otimme mutkat nojaten lisätäksemme vähän nopeutta. Eryrin kansallispuiston vuorten näkymät olivat upeat. Päätimme viettämämme päivän Penmachnoon, jossa testasimme jonkin aikaa Neuronia reittikeskuksessa ennen kuin päädyimme ihanaan retkeilypaikkaan.

Vedangin ja Mayan pyöräilyseikkailu

Päivä 3: Penmachno – Dolgellau

Seuraavana päivänä Maya soitti puhelimeeni nähdäkseen, olinko hereillä... Jos se ei ole tyypillistä Z-sukupolvelle, en tiedä, mikä on! Olimme molemmat karistaneet unet taaksemme ja kiirehdimme pakkaamaan kaiken ja jatkamaan matkaa. Koska tiesimme, että se olisi viimeinen päivä viettää aikaa yhdessä, halusimme ottaa siitä kaiken irti.

Tässä hengessä vietimme suurimman osan päivästämme Coed Y Brenin -reittikeskuksessa. Arvostan paljon ihmisiä, jotka saavat kaiken näyttämään helpolta, oli kyseessä sitten massiivinen hyppy tai pieni droppi. Maya on yksi näistä ihmisistä. Hänen seuraamisensa lähes millä tahansa reitillä kasvatti itseluottamustani, olipa sitten kyse aaltoilevista penkereistä, kivisistä osuuksista tai pudotuksista. Opin, että kun jätät yliajattelun, voit mennä pyörällä aika nopeastikin. Kuka olisi arvannut?

Mietin koko matkan ajan, että halusin oppia nostamaan takapyörääni liikkeellä ollessani. Olin päättänyt tarkoituksella ajaa avopolkimilla vain tämän taidon oppimiseksi. Jo pitkään minulle on yritetty opettaa tätä liikettä, mutta se on tuntunut mahdottomalta. Ei Mayan kanssa. Hän selitti sen minulle, kuvasi minut tekemässä sen väärin miljoona kertaa, kertoi yhä uudelleen, mitä lihaksia piti käyttää, muistutti minua painamaan alaspäin varpaillani, ja juuri kun olimme molemmat antamassa periksi, OPIN SEN! Vähättelisin sanoessani, että olin iloinen onnistuessani siinä vihdoin. Emme olisi voineet kuvitella parempaa tapaa päättää tätä seikkailua.

Uusi Neuron: mahdollisuuksia seikkailuun

Walesin matkamme opetti minulle paljon uusia taitoja. Neuronilla ajaminen ja täydellisen mukavuuden tunne pyörän päällä alusta loppuun lisäsi itseluottamustani massiivisesti. Vaikka ymmärränkin, että pyörät ovat vain välineitä seikkailuun, niin mitä suorituskykyisempi pyörä on, sitä parempi seikkailusi tulee olemaan (ja sitä hauskempaa sinulla on!). Suunnittelen jo seuraavaa maastopyöräilyseikkailuani tuolla pyörällä. Koska suunnittelen ajavani tänä vuonna Megavalanchen, kuka tietää, saatan jopa ajaa Ranskan Alpeille Isosta-Britanniasta Neuronilla!

Unbox and assemble your Neuron CF
Sisältöä ladataan
Vedangi Kulkarni

Tietoa kirjoittajasta

Vedangi Kulkarni on syntynyt Intiassa vuonna 1998 ja asuu tällä hetkellä Isossa-Britanniassa. Hän on seikkailumatkailija, kestävyysurheilija, puhuja, kirjailija, tutkimuspäällikkö ja yrityksen omistaja. Vuonna 2018 hän ajoi 29 000 kilometriä maailman ympäri 160 päivässä, enimmäkseen yksin ja ilman tukea 19–20-vuotiaana, joten hänestä tuli nuorin maailman ympäri pyörällä ajanut nainen. Kun hän ei aja pyörällään tai kellu selällään vedessä, hän lukee tietokirjoja (enimmäkseen filosofisiaa, luontoteoksia tai seikkailutarinoita) tai surffaa verkossa etsien tietoa mihin tahansa Arktiseen alueeseen liittyen.

Tilaamalla uutiskirjeemme hyväksyt Tietosuojakäytäntömme .

Oliko tästä artikkelista apua?

Kiitos palautteestasi

Aiheeseen liittyvät tarinat

21.03.2023
Jenni ja Mark vahvistavat ystävyyttään ja tutustuvat Luoteis-Tasmanian polkuihin Australiassa uudella Neuronilla.
13.07.2023
Opi valitsemaan itsellesi paras vaihtoehto sähkömaastopyörävalikoimastamme ja nauti lisätehosta poluilla.
4.04.2023
Uusi alue. Uusi pyörä. Ryan Petry suuntaa poluille Appalakkien vuoristossa, mutta kaikki ei mene suunnitellusti.
31.03.2023
Kerromme sinulle 29”:n maastopyörän kaikki oleelliset tiedot ja autamme sinua päättämään, sopivatko se sinulle.