mar. 21, 2023 Vedangi Kulkarni

Vedangi og Mayas walisiske eventyr

Vedangi Kulkarni og Maya Atkinson tog den nye Neuron med på eventyr. Læs deres historier fra sporene mellem Oswestry og Dolgellau.

Vedangi og Mayas walisiske eventyr Vedangi og Mayas walisiske eventyr

Jeg kommer fra Indien, et land der fejrer regntiden. Da jeg voksede op, husker jeg, at jeg løb udenfor for at blive gennemblødt i den første regn i monsunperioden. Når jeg ser tilbage på alt den entusiasme for regnfulde og kolde dage, tror jeg nu, at jeg kan se, hvorfor det virkede som en helt normal beslutning at cykle på tværs i et af de vådeste steder i Storbritannien: Det nordlige Wales. Jeg var også på udkig efter mountainbike og eventyr, som begge er synonyme med området.

Min første tur på en Neuron faldt sammen med min flytning til Skotland. Selvom Exceed havde overskredet min forventning, vidste jeg, at jeg havde brug for en mountainbike med fuld affjedring for at tackle de lange, udfordrende spor, som jeg nu kalder mit hjem. Da jeg vidste, at dette walisiske eventyr ville give mig en chance for at køre på den nye, forfinede version af Neuron, talte jeg dagene ned, til jeg kunne tage afsted på denne tur!

Vedangi og Mayas walisiske eventyr

Hvem vi er, og hvor vi skal hen

Jeg har altid store forventninger til det eventyr, jeg end måtte planlægge. Det skubber mig til at være lidt mere ambitiøs, og når det er nødvendigt, til at præstere bedre på min cykel. Det betød, at jeg ikke bare havde til hensigt at have det bedste eventyr nogensinde i det nordlige Wales, men jeg havde også brug for en god eventyrkammerat. Det fandt jeg i Maya Atkinson. Hun er en rigtig mountainbiker. Hun bor i det sydlige Wales og er vant til terrænet. Og da hun er cykelrytter, ved hun, hvordan hun skal køre. Jeg ønskede at cykle med hende og lære af hende. Jeg håbede, at jeg kunne give hende nogle hints om at køre lange distancer, mens hun træner til sin kommende Enduro-sæson. Uanset vores baggrund inden for mountainbiking var det vigtigste, at vi begge havde lyst til et eventyr, hvor vi kunne teste både os selv og vores cykler.

Jeg var ansvarlig for ruteplanlægning og navigation. Det passer rigtig godt til min besættelse af kort. Jeg var på udkig efter en blanding af stenede ridestier, velbyggede, lokale spor, endeløse skovveje, gode campingpladser og et utroligt landskab. Heldigvis har det nordlige Wales lidt af det hele! Jeg tegnede ruten på Komoot langs cykelstier og ridestier, mens vejstrækningerne fulgte en etableret, national cykelrute. Jeg har kørt på de fleste, lokale spor og bikeparks i det nordlige Wales og ville også gerne fortælle om et par af mine favoritter undervejs. På grund af årstiden accepterede vi, at sporene måske ikke var i bedste stand, men med nok tekniske evner og erfaring imellem os tænkte jeg, at vi ville klare det fint. Hvis jeg kæmpede, var jeg sikker på, at Maya ville hjælpe mig med at finde en god linje. Men hovedformålet med dette var at få et eventyr, og med den udsigt følger overraskelseselementet. Nogle gange er det faktisk det bedste.

Vedangi og Mayas cykeleventyr

Liste over vores MTB-udstyr

Da jeg er en regnearksnørd, havde jeg en MTB-udstyrsliste, som jeg havde sat sammen og delt med Maya på forhånd. Da det var november, var målet at holde os varme, tørre og komfortable under hele vores eventyr. Til dette formål inkluderede listen:

• Basislag
  • Langærmede MTB-trøjer
  • Softshell-jakke
  • Vandtæt jakke
  • Primaloft-cykelvest
  • Vandtætte bukser
  • Sokker i merinould
  • Varme handsker

Vi pakkede også cykellygter, hvis vi ankom til vores campingplads i mørke. Vi lagde alt i bikepacking-tasker og fastspændte dem til vores mountainbikes. Inden for de første par pedalstrøg kunne jeg næsten ikke mærke den ekstra vægt på cyklen, da vi kørte mod den første stigning. Som eventyrer er det alt, hvad jeg havde brug for at vide!

Dag 1: Oswestry til Ruthin

Den første dag var meget kort. Selv om vejrudsigten var uinspirerende og mere egnet til ænder, kunne det ikke sætte en dæmper på vores humør. Vi kørte fra Oswestry til Ruthin ad landeveje, skovveje og stenede singletracks. Neuron føltes perfekt: Let nok til at klatre godt i det walisiske terræn og dygtig nok til virkelig at køre ned ad bakke. Min frygt for, at cyklen ville være træg på de asfalterede strækninger, blev aflivet, da vi kørte mellem offroad-strækningerne.

Inden længe stod vi over for en opadgående tur, hvor vi skulle bære cyklen. Selv om jeg var overbevist om, at vi var på vej i den forkerte retning, blev vi belønnet med en panoramaudsigt på toppen, hvilket gjorde cykelturen op ad den stejle bakke værd at tage. Maya fik den løse, stenede nedkørsel til at se let ud, mens hun klarede sig på egen hånd i mudderet. Jeg fulgte hendes linjer, så godt jeg kunne. Vi fandt hurtigt fælles trit: vi småsnakkede og smilede sammen op ad stigningerne og kørte hurtigt ned ad bakkerne og mødtes igen ved bunden. Ved slutningen af dagen var vores cykler og vores tøj ret mudret. Vores indkvartering for natten var nok det flotteste sted, jeg nogensinde har boet i Storbritannien under et bikepacking-eventyr. Vi kravlede op til vores værelser via en labyrint af træbeklædte korridorer. Med fyldte maver begyndte vi at drømme om, hvad den næste dag ville bringe.

Dag 2: Ruthin til Penmachno

Dagens første højdepunkt var en let morgentur rundt om Llyn Brenig Reservoir. Det magiske syn af solen, der brød igennem tågen, kompenserede for den mudrede og gennemblødte første dag. Vi fortsatte vores tur ind i Hafod Elwy Moor Nature Reserve, hvor vi stødte på nogle frosne stier, mudrede og klæbrige dobbeltspor med græs på midten og nogle ret interessante fugle. En fejende skovvejsnedkørsel gav os mulighed for at køre på frihjul hele vejen nedad og bruge tyngdekraften til at læne os ind i svingene og få noget fart på. Udsigten over de fantastiske bjerge fra Eryri Nationalpark var storslået. Vi sluttede vores dag i Penmachno, hvor vi tilbragte lidt tid på at sætte Neuron på prøve på det lokale trailområde, før vi fandt os selv en dejlig campingplads.

Vedangi og Mayas cykeleventyr

Dag 3: Penmachno - Dolgellau

Næste dag ringede Maya til min telefon for at se, om jeg var vågen … Hvis det ikke skriger Gen Z, så ved jeg ikke, hvad der gør! Vi kom begge ud af vores sovearrangement og skyndte os at pakke alt sammen og komme af sted. Da vi vidste, at det ville være vores sidste dag at hænge ud sammen, var vi ivrige efter at få mest muligt ud af det.

I den ånd tilbragte vi det meste af vores dag i på det lokale Coed Y Brenin-spor. Jeg sætter stor pris på folk, der får ting til at se lette ud, uanset om det drejer sig om et stort hop eller et lille fald. Maya er en af dem. At følge hende ned ad stort set alle spor gav mig virkelig mere selvtillid, uanset om det var flydende berme, stenede områder eller fald. Jeg lærte, at når man ikke længere tænker for meget, kan man faktisk køre hurtigt på en cykel. Hvem vidste det?

Noget af det, jeg blev ved med at sige på hele turen, var, at jeg gerne ville lære at løfte mit baghjul undervejs. Jeg havde med vilje valgt at køre med flade pedaler for at få denne færdighed på plads. I lang tid har folk forsøgt at lære mig bevægelsen, og jeg har bare fundet det umuligt. Ikke med Maya. Hun forklarede det for mig, filmede mig, mens jeg gjorde det forkert en million gange, blev ved med at fortælle mig, hvilke muskler jeg skulle bruge, og mindede mig om at dyppe tæerne, og lige da vi begge var på nippet til at give op, FANDT JEG UD AF DET! At sige, at jeg var glad for at kunne gøre det rigtigt, ville være en underdrivelse. Vi kunne ikke have tænkt på en bedre måde at afslutte dette eventyr på.

Den nye Neuron: eventyrpotentiale

Vores passage af Wales lærte mig en masse nye færdigheder på cyklen. At køre på Neuron og føle mig helt tilpas på cyklen fra start til slut øgede min selvtillid enormt. Jeg forstår godt, at cykler kun er et middel til eventyr, men jo bedre cyklen er, jo bedre bliver dit eventyr (og du får mere sjov!). Jeg planlægger allerede mit næste mountainbike-eventyr på den cykel. Da jeg har planer om at cykle mega-avalanche i år, hvem ved, måske kører jeg endda til de franske alper fra Storbritannien på Neuron!

Unbox and assemble your Neuron CF
Indhold indlæses
Vedangi Kulkarni

Om forfatteren

Vedangi Kulkarni blev født i Indien i 1998 og bor i øjeblikket i Storbritannien. Hun er eventyrrejsende, udholdenhedsatlet, foredragsholder, forfatter, ekspeditionsleder og virksomhedsejer. I 2018 cyklede hun 29.000 km rundt om jorden på 160 dage, for det meste solo og uden støtte, i en alder af 19/20 år, og blev dermed den yngste kvinde til at cykle jorden rundt på en cykel. Når hun ikke cykler eller flyder på ryggen i et eller andet vandområde, kan du finde hende i færd med at læse faglitterære bøger (for det meste filosofiske bøger, naturbøger eller reflekterer over eventyrhistorier) eller surfer på nettet om alt, hvad der har med Arktis at gøre.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du vores Data Beskyttelses Statement .

Hjalp denne artikel?

Mange tak for din feedback

• Vedangi Kulkarni
    Om forfatteren

Vedangi Kulkarni

Opdag den inspirerende historie om Vedangi Kulkarni, den yngste kvinde til at cykle rundt om verden alene og uden støtte. Denne eventyrrejsende, udholdenhedsatlet, foredragsholder og forfatter er også virksomhedsejer og ekspeditionsleder. Når hun ikke udforsker verden, dykker hun ned i filosofiske bøger og bøger om naturen eller forsker i det arktiske.

Relaterede Historier

mar. 21, 2023
Jenni og Mark genopliver deres venskab og udforsker sporene i det nordvestlige Tasmanien, Australien ombord på den nye Neuron.
jul. 13, 2023
At købe din første elektriske mountainbike kan være overvældende med de mange forskellige modeller tilgængelige. Vores købeguide indeholder alt, du skal bruge til at hjælpe dig vælge hvilken Canyon e-mtb, der er den rette for dig.
jan. 16, 2023
Da det eneste, der adskiller stien fra din cykel er dine dæk, er dæktryk afgørende for at få mest muligt ud af din mountainbike.
jan. 12, 2023
Mountainbike-geometri har udviklet sig i løbet af de sidste par årtier. Find ud af, hvordan hver måling på geometrien påvirker, hvordan cyklen kører.