jul 19, 2021 Liam Yates

Att cykla North Coast 500

Har du någonsin funderat på att cykla North Coast 500? Canyons ambassadör Liam Yates delar med sig av sin upplevelse.

Att cykla North Coast 500 Liam Yates tar sig an North Coast 500 | © Alex Duffill

När vintern äntligen tog slut och restriktionerna för resandet äntligen började lätta så började jag chatta med kompisar om att ge mig ut ett tag. Att flyga till Europa eller USA var fortfarande inte aktuellt och därför grävde vi fram kartor över Storbritanniens fastland för att få inspiration.

North Coast 500 är en rutt på 800 kilometer runt Skottlands kust. Längs rutten hittar du några av Skottlands mest pittoreska städer och byar såsom exempelvis det skotska höglandet, Sutherland och Inverness Shire. Jag har aldrig tänkt på att göra detta förut men allt eftersom vänner och bekanta fullföljde sina NC500-cyklingar så väckte det mitt intresse.

Huvudsaklig statistik för North Coast 500
Start/mål: Inverness Castle
Distans: 500 engelska mil/800 kilometer
Total höjdskillnad: cirka 30 000 fot/9 000 meter

Rutten börjar och slutar vid Inverness, som är beläget på en kulle. Det är den perfekta startpunkten för rutten och bjuder på panoramautsikt över skotska höglandets huvudstad. Detta är en landsvägscyklingsrutt, och jag valde att köra på min Canyon Ultimate hela vägen.

Mina kompisar Lawrence, Ollie och Gabe ville inte missa detta äventyr och blev mina följeslagare, och tillsammans började vi göra upp en plan. Vi tog tåget från King’s Cross i London, hela vägen till Inverness där vi började vårt äventyr. En grupptågbiljett gjorde resan billig och praktisk.

Lawrence är en framgångsrik YouTube-profil, och därför blev foton och videoklipp hans ansvar, medan resten av oss fokuserade på att cykla. Hans foton blev även den perfekta souveniren i slutet av detta fantastiska äventyr.

Precis innan vi åkte iväg hörde min kompis av sig, fotografen Alex Duffill, och sade att han inte heller ville missa detta tillfälle. Han valde dock att resa i en skön och varm bil, men som du kommer att upptäcka så blev detta en fördel för oss. Efter en snabb tur i matbutiken bredvid vårt hotell för att handla mellanmål så rullade vi ut från Inverness, tätt följda av Alex.

Liam Yates cyklar sin Canyon Ultimate Canyon Ultimate var Liams främsta val för North Coast 500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 1

Vi ville inte gå ut för hårt och planerade därför att köra den kortaste sträckan med minsta möjliga klättring för att värma upp. Vårt vandrarhem för natten lät oss inte checka in förrän vid klockan fem på eftermiddagen, så vi hade hela dagen på oss att ta oss dit. Detta var dock mycket svårare än jag trott: tre kompisar, cyklande, heltaggade och med fräscha ben!

Det glesbefolkade Skottland innebar att våra dagliga distanser styrdes mycket av var vi kunde sova på natten. Även om detta kan vara obekvämt för vissa så hjälpte det oss att planera våra dagar, eftersom vi visste att vi behövde stanna på specifika platser.

När vi nådde vårt vandrarhem stod vi av cyklarna, spände av cykelväskorna och skyndade oss in för att komma undan regnmolnen, som hotade vid horisonten. Vi satte oss ned och åt middag, pratade om dagen som gått men även om hur mycket vi såg fram emot nästa dag.

Klättring uppför Bealach na Ba Bealach na Ba är en känd klättring i Skottland | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 2

Andra dagen av North Coast 500 förde med sig ett visst mått av oro: den välkända stigningen Bealach na Ba på Applecross-halvön. Det är Skottlands tredje högsta bergspass, och eftersom stigningen börjar 600 meter över havsytan så är det den högsta klättringen på någon väg i Storbritannien. Det är en monsterstigning, och alla som genomfört den skulle säga samma sak. När vi nådde toppen av Bealach na Ba tog utsikten över det omgivande landskapet och bergen andan ur oss (det var faktiskt inte bara de grymma lutningarna, jag lovar!).

Tyvärr så hade vi motvind under resten av dagen, men vägen som ledde oss till nästa stopp, Gairloch, lindrade vindbyarna. Så snart vi anlänt dit bokade vi ett hotell på stranden. Restaurangen på hotellet gjorde att vi inte behövde röra på oss mer den dagen!

Cyklisterna kämpar mot snöbyar under cyklingen Liam och hans kompisar kämpade mot väder och vind under sin NC500-tripp | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 3

Trots att väckarklockan ringde tidigt så uppvägdes detta av att vi vaknade till blå himmel och havsutsikt. Vi samlade snabbt ihop våra tillhörigheter och förberedde oss för att ge oss av under den svala men klart skinande solen. Distans och höjdskillnad var ungefär samma som föregående dag, men vi hade en rejäl stigning att tackla. Efter bara 10 km cykling kom vi till Poolewe, där Bridge Cafe erbjöd en frestande meny, som vi helt enkelt inte kunde motstå.

Efter att ha ätit oss mätta kunde vi även stilla våra ögons hunger efter vacker utsikt på de många slingrande vägarna, som vi hade framför oss. Där låg glittrande havsband, snötäckta berg och band av asfalt så långt ögat nådde. Precis när vi inte trodde Skottland kunde bli så mycket bättre belönades dagens klättringsansträngningar med ännu fler panoramavyer.

Vad som går upp måste förstås komma ned igen, och de svepande utsikterna under nedåtfärden var fantastiska. Vi begav oss mot Ullapool, där vi fyllde tanken med riktigt god mat och väntade ut en kortvarig hagelskur. Den här kustbyn är något man inte vill missa om man cyklar North Coast 500!

Vi hade bokat vår övernattning i Lochinver, cirka 50 km från där vi befann oss. Rutten bjöd återigen på ett enastående vackert landskap, och det tog mycket längre tid att köra den än vad som egentligen var nödvändigt på grund av alla fotostopp, som vi behövde göra!

Drönarbild av Kylesku-bron i Skottland Kylesku-bron är ett av de kända landmärkena längs NC500-rutten | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 4

Äventyrets fjärde dag var tuff: 215 km med 3 500 meters stigning. Vi visste att vi var tvungna att maximera dagen, så vi slutade prata och började trampa. I takt med vår egen dunkande puls föll det hagel och snö på nästan varenda klättring!

När vi kommit ungefär halvvägs och var ganska blöta, klampade vi in på Cocoa Mountain i Durness för att värma oss. Att stanna när du är kall och blöt är inte alltid så smart, men den här dagen var det nödvändigt. För att kunna föreställa sig hur blöta vi var så kan jag berätta att jag använde två plastpåsar i ett fåfängt försök att hålla mina fötter varma!

Som vanligt var utsikten värd all möda, och vi anlände välbehållna till vårt rum i Thurso, som väntade på oss med en varm dusch och en bekväm säng för natten.

Liam gör sig klar inför dagen Cyklisterna bodde på hotell längs rutten | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 5

Jämfört med dag fyra var den här sträckan som en barnlek. Vårt första stopp gjorde vi i John O’Groats, den legendariska målgången för dess namne till lopp från Lands End. Vi kunde naturligtvis inte motstå att stanna till för ett gruppfoto vid den berömda skylten, innan vi kopplade av med en långlunch på en restaurang i närheten.

I ett enda pedaltramp vände motvinden som vi kämpat mot till en befriande medvind, när vi styrde kosan söderut. Dagen skulle förstås inte vara alltför lätt, och därför såg moder jord till att ge oss lite mer snö och hagel för att hålla oss alerta!

Panoramautsikt i Skottland Liam njuter av utsikten medan han väntar in kompisarna | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 6

Nu hade vi bara 120 km mellan oss och vår destination Inverness för att fullborda North Coast 500-rundan. Då vi hade tiden på vår sida så stannade vi till i Dunrobin Castle för några smörgåsar och en snabb titt på slottet och i dess trädgårdar. Om du vill ha tips på en plats att stanna till på längs rutten så ska du se till att stanna vid Dunrobin Castle, då det verkligen är värt ett besök.

Vi ses igen, NC500

De sista femtio kilometrarna innebar en tur längs gatorna i Inverness förorter på vår väg tillbaka till platsen, där vårt äventyr började. Vi hade blandade känslor av bedrift och lättnad, när vår resa nådde sitt slut.

Flera av oss hade aldrig träffats innan turen, och de av oss som var vänner hade inte sett varandra på ganska länge på grund av nedstängningarna under pandemin och den långa vintern. En resa som denna gav oss möjligheten att få dela vägen, tänja på våra gränser, övervinna hinder och att få vara sårbara tillsammans. Bekanta förvandlades till vänner och befintliga vänskaper blev till livslånga band.

När vi gick skilda vägar och fnissade åt de många stunder som man var tvungen att uppleva personligen för att förstå, kunde vi inte rå för att tänka på när vi skulle kunna göra detta igen.

Liam Yates

Om Liam Yates

Liam har cyklat hela sitt liv och kommer från Ashdown Forest i södra England. Han är inte den som säger nej till nya möjligheter eller äventyr. Han har cyklat så länge han kan minnas på allt från BMX-cyklar till tävlingar på landsvägscykel, tempocykel och bancykling - och på senare tid även cykelpackningsturer och -långfärdsturer. Då han kommer från en cyklistfamilj så är det ingen överraskning att Liam känner sig hemma på två hjul.

Genom att starta en prenumation på vårt nyhetsbrev godkänner du även våra Dataskyddsförordning .

Upptäck våra Landsvägscyklar

Var den här artikeln till hjälp?

Tack för din feedback

• Liam Yates
    Om författaren

Liam Yates

Lär känna Liam, den äventyrslystna cyklisten från södra England som har lång erfarenhet av att köra allt från BMX till landsvägsracing och fixed gear GP-lopp och som nu njuter av att utforska nya horisonter med långfärdscykeldisciplinerna Bikepacking och Touring.

Relaterade berättelser

apr 16, 2021
Från gravelcyklar och hardtails till heldämpade mtb's och fatbikes många cyklar kan användas till ditt nästa äventyr, vilken passar dig bäst?
jun 7, 2021
Vilken typ av landsvägscykel behöver du? Vi vägleder dig genom allt från komponentgrupper och geometri till praktiska tillbehör för att göra din cykelupplevelse komplett.
maj 16, 2023
Discover Aeroad CFR Tokyo! A special edition of Canyon’s fastest and lightest carbon road bike inspired by ultra limited Japanese Manga artwork. Hit the road in style!
okt 19, 2022
Upptäck varför de användbara måtten som ofta hittas på ett geometridiagram är viktiga för att hitta den perfekta cykeln för dig.