jul. 19, 2021 Liam Yates

Cykling langs North Coast 500

Har du nogensinde ønsket at cykle langs North Coast 500? Canyon-ambassadør Liam Yates deler sin oplevelse.

Cykling langs North Coast 500 Liam Yates er klar til North Coast 500 | © Alex Duffill

Da vinteren endelig var ovre og rejserestriktionerne løftet, begyndte jeg at snakke med venner om at tage væk et stykke tid. Det var stadig ikke muligt at flyve udenlands, så vi fandt kortet over Storbritannien frem for at få noget inspiration.

North Coast 500 er en rute på 500 mil langs kysten af Skotland. Langs ruten findes der nogle af Skotlands mest maleriske byer og landsbyer inklusive Highlands, Sutherland og Inverness Shire. Jeg havde aldrig tænkt på det før, men da venner og bekendte gennemførte deres egen NC500-cykeltyr, blev jeg nysgerrig.

Nøglefakta over North Coast 500
Start/slut: Inverness Castle
Afstand: 500 mil/800 kilometer
Samlet stigning: ca. 30.000 fod/9.000 meter

Ruten begynder og slutter ved Inverness Castle, som ligger på toppen af en bakke. Det er det perfekte startsted på ruten og tilbyder panoramisk udsyn over hovedstaden i Highlands. Det er en vejcykel-rute, og jeg valgte min Canyon Ultimate til hele turen.

Da mine venner, Lawrence, Ollie og Gabe, ikke ønskede at gå glip af noget, ville de deltage, og vi udtænkte en plan. Vi tog toget fra Londons King’s Cross hele vejen til Inverness, hvor vi begyndte vores eventyr. En toggruppebillet betød, at det var billigt og nemt.

Lawrence har succes som YouTuber, så vi lod ham tage fotos og videoer, mens vi andre fokuserede på at køre på vores cykler. Hans fotos er også den perfekte souvenir ved afslutningen på et fantastisk eventyr.

Lige før vi tog afsted, tog min anden ven og fotograf Alex Duffill kontakt til mig, for at sige, at han hellere ikke ønskede at gå glip af noget. Han valgte en rar varm bil som sit transportmiddel, men som du senere vil forstå, var det til vores fordel. Efter en hurtigt tur til supermarkedet ved siden af vores hotel for at købe snacks, kørte vi ud af Inverness med Alex i hælene.

Liam Yates cykler på sin Canyon Ultimate Canyon Ultimate var Liams førstevalg for North Coast 500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 1

Vi ønskede ikke, at starten skulle være for anstrengende, så vi planlagde at gennemføre den korteste distance og den mindste stigning bare for at varme op. Vores vandrehjem den første nat tillod ikke, at vi tjekkede ind før kl. 17.00, så vi havde hele dagen til at komme frem. I virkeligheden var det sværere, end jeg troede: tre venner, der cykler, fulde af forventninger og friske ben!

Skotlands tyndt befolkede områder betød, at vores daglige cykelafstande i høj grad blev dikteret af, hvor vi kunne overnatte. Det kan være upraktisk for nogen, men det hjalp os faktisk med at planlægge dagene, da vi vidste, at vi skulle stoppe bestemte steder.

Da vi nåede vandrehjemmet, steg vi af cyklerne, løsnede vores cykeltasker, og løb indenfor for at komme i læ for regnen, som truede i horisonten. Vi spiste aftensmad, snakkede om dagen indtil nu, men delte også vores forventning om de følgende dage.

Bealach na Ba-stigning Bealach na Ba er en berømt stigning i Skotland | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 2

Den anden dag på North Coast 500 betød en smule frygt: Den berømte Bealach na Ba-opkørsel på halvøen Applecross. Det er Skotlands tredje højeste pas, og da den begynder 2.000 fod (600 meter) over havoverfladen, har den den største opstigning på nogen vej i Storbritannien. Det er en frygtindgydende stigning, og alle, som har gennemført den, vil sige det samme. Da vi var på toppen af Bealach na Ba, tog den flotte udsigt og de omkringliggende bjerge vejret fra os (tro mig, det var ikke bare de udfordrende stigninger).

Desværre for os, havde vi modvind resten af dagen, men vejene, som førte os til vores næste station Gairloch, gav os lidt læ. Da vi ankom, bookede vi et hotel lige ved stranden. Restauranten på stedet betød, at vi ikke skulle bevæge os mere resten af dagen!

Ryttere kæmper i sne på deres cykeltur Liam og hans venner kæmper mod elementerne på deres NC500 tur | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 3

Den tidlige alarm blev afbødet af blå himmel og havudsigt. Vi samlede hurtigt vores ting og gjorde klar til at tage afsted under kølige, men klare solstråler. Afstanden og stigningen mindede om dem på dag to, men vi havde en kæmpe stigning, vi skulle klare. Efter bare 10 km cykling nåede vi til Poolewe, hvor Bridge Cafe leverede en lækker menu, som vi ikke kunne modstå.

Med maverne fulde, kunne vi lade os tilfredsstille af den skønne udsigt på de mange veje med vind foran os. Der var en blændende kyststrækning, snedækkede bjerge og bånd af asfalt, så langt som vi kunne se. Når vi troede, at nu kunne Skotland ikke blive bedre, så blev dagen hårdeste stigning belønnet med endnu en panoramisk udsigt.

“What goes up, must come down” og de fantastiske nedkørsler var en ren fornøjelse. Vi kørte i retning af Ullapool, hvor vi tankede op med kvalitetsmad og ventede i læ under et kort haglvejr. Du bør ikke gå glip af denne havneby, hvis du beslutter dig for at cykle North Coast 500!

Vores overnatning blev booket i Lochinver, cirka 50 km fra hvor vi var. Den resten af ruten var igen en fantastisk oplevelse. Den tog meget længere tid end det var nødvendigt, fordi vi hele tiden stoppede for at tage billeder!

Dronefoto af Kylesku Bridge i Skotland Kylesku Bridge er et centralt vartegn langs NC500 ruten | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 4

Den fjerde dag på vores eventyr var udfordrende: 215 km med 3500 m stigning. Vi vidste, at vi skulle få det meste ud af dagen, så vi stoppede med at snakke og begyndte at pedalere. Sammen med lyden af vores puls bestod dagen af hagl og sne på næsten hver eneste stigning!

Næsten midtvejs og ret våde klarede vi Cocoa Mountain i Durness for at få varmen. Det er ikke en god ide at stoppe, når du er våd og kold, men på denne dag var det nødvendigt. For at give dig en ide om, hvor våde vi var, så brugte jeg to små plastposer i et halvhjertet forsøg på at holde mine fødder varme!

Som sædvanlig var udsigten det værd, og vi kom sikkert frem til Thurso, hvor et overnatningssted med varme brusebade og komfortable senge ventede på os.

Liam gør sig klar til dagen forude Rytterne overnattede på hoteller rundt på deres rute | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 5

Sammenlignet med dag fire, så var denne rute super nem. Vores første stop var John O’Groats, det legendariske endepunkt for turen fra Lands End. Vi kunne selvfølgelig ikke modstå at stoppe for et gruppefoto ved det berømte skilt, før vi slappede af med en lang frokost på en nærliggende restaurant.

Modvinden, som vi kæmpede med for at komme frem, ændrede sig ved lynets hast til medvind, da vi vendte cyklerne mod syd. Dagen kunne ikke være nemmere; derfor sendte moder natur os lidt mere sne og hagl, bare så vi ikke kedede os!

Panoramaudsigt i Skotland Liam nyder udsigten, mens han venter på sine venner | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 6

Der var bare 120 km til vores destination i Inverness, før vi havde gennemført vores North Coast 500 rundtur. Da vi havde god tid, besøgte vi Dunrobin Castle for at få nogle sandwiches og et hurtigt kig på borgen og parken. Hvis du ønsker lidt sightseeing på din rute, så sørg for at besøge Dunrobin Castle, da det er det hele værd.

Vi ses igen NC500

De sidste 50 km vævede vi vores vej gennem gaderne i Inverness, tilbage til det sted, hvor det hele begyndte. Vi følte os både glade for at have gennemført ruten og for at det var overstået, da vores rejse sluttede.

Flere af os kendte ikke hinanden før turen, og dem af os som var venner, havde ikke set hinanden i lang tid på grund af restriktioner og en lang vinter. En rejse som denne, gav os mulighed for at dele vejen, flytte grænser, overkomme forhindringer og vise vores følsomhed over for hinanden. Bekendte blev venner, og eksisterende venskaber blev til livslange bånd.

Da vores veje skiltes, og vi grinte af vores mange du-skulle-have-været-der-øjeblikke, tænkte vi på, hvornår vi kunne gøre det hele forfra.

Liam Yates

Om Liam Yates

Liam, en mangeårig cyklist fra Ashdown Forest i det sydlige England, er ikke en person, som siger nej til en udfordring eller et eventyr, og han har cyklet så længe, han kan huske, med alt fra BMX til racerløb, tidskørsler og Fixed Gear crits og i nyere tid Bikepacking og Touring. Det er ikke nogen overraskelse, at Liam føler sig hjemme på to hjul, da han kommer fra en familie af cyklister.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du vores Data Beskyttelses Statement .

Se vores Landevejscykler

Hjalp denne artikel?

Mange tak for din feedback

• Liam Yates
    Om forfatteren

Liam Yates

Få mere at vide om Liam, den eventyrlystne cyklist fra det sydlige England, der har livslang erfaring i at køre alt fra BMX til landevejsløb og Fixed gear-crits, og nu nyder han at udforske nye horisonter med Bikepacking og Touring.

Relaterede Historier

apr. 16, 2021
Lige fra gravelcykler til hardtails og full-suspension modeller med brede dæk, mange cykler kan bruges til adventurecykling, men hvilken er bedst?
jun. 7, 2021
Hvilken cykel er den rette for dig? Vi vil guide dig gennem det hele lige fra geargruppe og geometri til essentielt tilbehør til at komme godt igang.
maj 16, 2023
Discover Aeroad CFR Tokyo! A special edition of Canyon’s fastest and lightest carbon road bike inspired by ultra limited Japanese Manga artwork. Hit the road in style!
okt. 19, 2022
Find ud af, hvorfor de nyttige målinger, der normalt findes på et geometriske diagram, er vigtige for at finde din perfekte cykel.