mar 21, 2023 Vedangi Kulkarni

Vedangi och Mayas äventyr i Wales

Vedangi Kulkarni och Maya Atkinson tog med sig nya Neuron på äventyr. Läs deras berättelser från stigarna mellan Oswestry och Dolgellau.

Vedangi och Mayas äventyr i Wales Vedangi och Mayas äventyr i Wales

Jag kommer från Indien, ett land som hyllar regnsäsongen. När jag växte upp minns jag att jag sprang ut för att bli genomblöt under monsunperiodens första regn. Om jag ser tillbaka på all denna entusiasm för regniga och kalla dagar så tror jag nu att jag förstår varför det verkade som ett helt normalt beslut att cykla på en Storbritanniens blötaste platser: norra Wales. Jag använde också sökorden mountainbike och äventyr, vilka båda är synonyma med området.

Min första cykeltur någonsin på en Neuron sammanföll med min flytt till Skottland. Även om Exceed hade överträffat min förväntan visste jag att jag behövde en heldämpad mountainbikecykel för att tackla de långa, tuffa stigarna som jag nu kallar hem. Att veta att detta walesiska äventyr skulle ge mig en chans att köra den nya, lyxigare versionen av Neuron fick mig att räkna ner dagarna tills jag fick åka på den här resan!

Vedangi och Mayas äventyr i Wales

Vilka vi är och vart vi är på väg

Jag har alltid riktigt höga förväntningar oavsett vilket äventyr jag planerar. Det pressar mig att vara lite mer ambitiös och prestera bättre på en cykel när det behövs. Detta innebar att jag inte bara tänkte uppleva det bästa äventyret någonsin i norra Wales, men jag behövde också en fantastisk äventyrskompis. Det var då jag hittade Maya Atkinson. Hon är en äkta mountainbikecyklist. Hon bor i södra Wales och är van vid terrängen. Då hon dessutom är tävlingscyklist så vet den kvinnan verkligen hur man shreddar. Jag ville cykla med henne och lära mig av henne. Jag hoppades att jag kunde dela med mig av några fingervisningar om att köra långdistans eftersom hon tränar inför sin kommande endurosäsong. Oavsett våra bakgrunder inom mountainbikecykling så var det viktigaste att vi båda ville ha ett äventyr där vi kunde testa både oss själva och våra cyklar.

Jag var ansvarig för ruttplanering och navigering. Detta passade perfekt eftersom jag är besatt av kartor. Jag letade efter en blandning av steniga grusvägar, välbyggda stigcenter, ändlösa skogsvägar, fantastiska campingplatser och ett otroligt landskap. Som tur är har norra Wales lite grann av allt detta! Jag planerade rutten på Komoot längs cykelvägar och grusvägar och vägsträckorna följde en etablerad nationell cykelrutt. Jag har kört på de flesta stigcenter och cykelparker i norra Wales och ville även hinna med några av mina favoriter längs vägen. Med tanke på årstiden hade vi accepterat att stigarna kanske inte var i bästa tänkbara skick, men med tillräcklig teknisk förmåga och den erfarenhet vi båda kunde bidra med trodde jag att vi skulle klara det bra. Om jag fick det besvärligt var jag säker på att Maya skulle hjälpa mig att hitta en bra linje. Huvudmålet för detta var dock att uppleva ett äventyr och med ett äventyr kommer alltid överraskningsmoment. Faktum är att detta ibland är det allra bästa.

Vedangi och Mayas cykeläventyr

Vår lista över mountainbikeutrustning

Eftersom jag älskar kalkylblad så hade jag en lista över MTB-plagg som jag hade satt ihop och delat med Maya i förväg. Eftersom det var november var målet att hålla sig varm, torr och bekväm under hela vårt äventyr. För detta ändamål omfattade listan:

• Underställ
  • Långärmade MTB-tröjor
  • Softshelljacka
  • Vattentät jacka
  • Primaloft cykelväst
  • Vattentäta byxor
  • Strumpor i merinoull
  • Termohandskar

Vi packade också cykellampor ifall vi skulle anlända till vår campingplats i mörkret. Vi förvarade allt i cykelväskor och fäste dem på våra mountainbikecyklar. Under de första pedaltrampen kunde jag knappt känna den extra vikten på cykeln när vi körde mot den första klättringen. Som äventyrare var det allt jag behövde veta!

Dag 1: Oswestry till Ruthin

Den första dagen var mycket kort. Även om väderprognosen inte var särskilt inspirerande och lämpligare för ankor än för cyklister så dämpades inte vår glädje. Vi körde från Oswestry till Ruthin längs landsvägar, skogsvägar och steniga singeltrackstigar. Neuron kändes perfekt: tillräckligt lätt för att klättra bra i den walesiska terrängen och tillräckligt kapabel för att köra nedför. Min rädsla för att cykeln skulle vara trög på partierna med asfalt försvann när vi cyklade mellan terrängsträckorna.

Det dröjde inte länge innan vi ställdes inför att behöva bära cyklarna uppför. Även om jag var övertygad om att vi var på väg åt fel håll så belönades vi med panoramavyer på toppen vilket gjorde den branta klättringen till fots värd besväret. Maya fick den lösa, steniga nedförskörningen att se enkel ut när hon tog sig an leran. Jag följde hennes linjer efter bästa förmåga. Snart blev det en rutin: att prata och skratta tillsammans i uppförsbackarna, köra snabbt i nedförsbackarna och sedan mötas upp igen längst ner. I slutet av den dagen var både våra cyklar och kläder i ett ganska lerigt skick. Vårt boende för natten var förmodligen den allra lyxigaste platsen jag någonsin bott på i Storbritannien under ett långfärdscykeläventyr. Vi tog oss till våra rum via en labyrint av träpanelsbeklädda korridorer. Med fulla magar började vi drömma om vad nästa dag skulle bjuda på.

Dag 2: Ruthin till Penmachno

Dagens första höjdpunkt var en lugn morgontur runt Llyn Brenig-dammen. Den magiska utsikten med solen som bryter genom dimman kompenserade mer än väl för gårdagens lera och väta. Vi fortsatte vår cykeltur in i naturreservatet Hafod Elwy Moor Nature Reserve och stötte på några frusna stigar, blöta och kladdiga dubbeltrackstigar med gräs i mitten och några ganska intressanta fåglar. En svepande skogsväg lät oss köra frihjul hela vägen ner och där vi kunde ta hjälp av gravitationen för att luta oss in i kurvorna för att få upp farten. Utsikten över de fantastiska bergen i nationalparken Eryri var magnifik. Vi avslutade vår dag i Penmachno där vi tillbringade lite tid med att testa Neuron på stigcentret innan vi hittade en underbar campingplats.

Vedangi och Mayas cykeläventyr

Dag 3: Penmachno – Dolgellau

Nästa dag ringde Maya mig på telefonen för att se om jag var vaken... Om det inte skriker Generation Z så vet jag inte vad annars som skulle göra det! Vi rullade båda ut ur våra sovarrangemang och fick bråttom med att packa ihop allt och komma iväg. Eftersom vi visste att det var vår sista dag tillsammans var vi angelägna om att få ut det mesta av den.

Därför tillbringade vi större delen av vår dag på stigcentret Coed Y Brenin. Jag blir verkligen imponerad av människor som får saker att se enkla ut oavsett om det gäller ett massivt hopp eller en liten landning. Maya är en av dessa människor. Att följa med henne nerför nästan vilken bana som helst stärkte verkligen mitt självförtroende, oavsett om det handlade om böljande kurvvallar, steniga partier eller hopp. Jag har lärt mig att om man slutar att tänka för mycket på saker så kan man faktiskt köra snabbt på en cykel. Där ser man, eller hur?

Något som jag fortsatte tjata om under hela resan var att jag ville lära mig att lyfta mitt bakhjul i farten. Jag hade medvetet valt att cykla med plana pedaler bara för att lära mig denna färdighet. Flera personer hade länge försökt lära mig detta och jag hade sett det som omöjligt. Men inte med Maya. Hon förklarade färdigheten för mig och filmade mig när jag gjorde fel en miljon gånger, berättade för mig vilka muskler jag skulle använda, påminde mig om att doppa tårna och precis när vi båda var på gränsen till att ge upp så KLARADE JAG DET! Att säga att jag var nöjd över att äntligen få till det skulle vara en underdrift. Vi hade verkligen inte kunnat avsluta vårt äventyr på ett bättre sätt.

Nya Neuron: äventyrspotential

Vårt äventyr i Wales lärde mig många nya färdigheter på cykeln. Att köra Neuron och känna sig helt bekväm på cykeln från början till slut ökade mitt självförtroende enormt. Även om jag vet att cykeln bara är ett medium för äventyr så gäller att ju mer kapabel cykeln är, desto bättre kommer ditt äventyr att vara (och du kommer att ha roligare!). Jag planerar redan mitt nästa mountainbikeäventyr på den här cykeln. Eftersom jag planerar att köra en mega-avalanche i år – vem vet, kanske jag till och med åker till de franska Alperna från Storbritannien på Neuron?

Unbox and assemble your Neuron CF
Innehåll laddas
Vedangi Kulkarni

Om författaren

Vedangi Kulkarni föddes i Indien 1998 och bor för närvarande i Storbritannien. Hon är en äventyrsresenär, uthållighetsatlet, offentlig talare, författare, expeditionschef och egenföretagare. Under 2018 körde hon 29 000 km världen runt på 160 dagar, mestadels ensam och utan stöd vid 19/20 års ålder och blev därmed den yngsta kvinnan som kört jorden runt på cykel. När hon inte cyklar eller flyter på rygg i vattnet någonstans kan du hitta henne läsandes fackböcker (ofta filosofiska verk, naturtexter eller reflekterande äventyrshistorier) eller surfandes på nätet om allt som är relaterat till Arktis.

Genom att starta en prenumation på vårt nyhetsbrev godkänner du även våra Dataskyddsförordning .

Var den här artikeln till hjälp?

Tack för din feedback

• Vedangi Kulkarni
    Om författaren

Vedangi Kulkarni

Upptäck den inspirerande berättelsen om Vedangi Kulkarni, den yngsta kvinnan att cykla världen runt, ensam och utan stöd. Denna äventyrsälskande uthållighetsidrottare, offentliga talare och författare är även egenföretagare och expeditionschef. När hon inte utforskar världen fördjupar hon sig i filosofiska böcker och böcker om naturen eller forskar om Arktis.

Relaterade berättelser

mar 21, 2023
Jenni och Mark återupplivar sin vänskap och utforskar stigarna på nordvästra Tasmanien i Australien ombord på nya Neuron.
jul 13, 2023
Att köpa din första elektriska mountainbike kan vara överväldigande med det ständigt växande utbud som finns. Vår köpguide har allt du behöver veta för att hjälpa dig att bestämma vilken Canyon e-mtb som är för dig.
mar 29, 2023
CLLCTV Tour-bussen är på väg till en stig nära dig. Ta reda på var du kan shredda med oss i sommar.
jan 16, 2023
Som det enda som skiljer marken från din cykel är däcken och däcktrycket avgörande för att få ut det mesta av din mountainbikecykel.