nov. 14, 2022 Padraig Croke

Udforsk Sverige på gruscykel

Vi gav friluftseventyreren Padraig Croke chancen for at udforske Sveriges vildmark på en Canyon Grizl. Find ud af, hvordan han klarede sig.

Udforsk Sverige på gruscykel Udforsk Sverige på gruscykel

I løbet af de sidste par år har jeg gennemgået noget af en overgangsperiode i mit professionelle liv. Fra at forlade mit job som grafisk designer i Irland i 2020 til at flytte til Sverige for at finde en mere berigende balance mellem arbejde og fritid, udforske friluftslivet og bruge mine professionelle færdigheder til at arbejde for mig selv i stedet for en anden. I denne overgang har jeg tilbragt en vinter i Arktis, boet på en båd i Sydsverige og bor nu i Finland med min partner og min hund, hvor jeg nyder den nordiske enkelhed. I sommers var jeg endnu en gang i Sydsverige og tilbragte en uge sammen med en gammel studiekammerat, som jeg ikke havde set i flere år, hvor vi udforskede Skåne, hver især på en Canyon Grizl.

How to protect your Grizl and fit bikepacking bags

Planen

Vores destination blev valgt af flere årsager, navnlig fordi jeg kendte området godt, da jeg havde boet på båden året rundt, mens han arbejdede for en ven i sin kanoudlejningsforretning – Immeln Canoe Centre. Desuden var George nu bosat i Berlin, og jeg i det centrale Finland, så det virkede som det perfekte midtpunkt mellem os. Min plan var simpelthen at hoppe på et tog med min gruscykel fyldt med campingudstyr til færgehavnen i Turku på Finlands vestkyst. Derfra ville jeg tage færgen til Stockholm, efterfulgt af endnu et tog ned til Skåne i syd for en uges eventyr. Rundt om Immeln-søen, på camping, kanosejlads, udforskning og selvfølgelig masser af cykling!

At tage til Sverige betød at drage fordel af Allemansrätten, den nationale lov om frihed til at færdes frit, som giver alle ret til at campere, fouragere, cykle, svømme, sejle i kano og ride i næsten hele landet. Kombineret med det faktum, at over 70 % af landet er dækket af skov, betyder det, at Sverige er en grusrytters paradis. Tusindvis af kilometer af stier og skovruter, der strækker sig over hele landets længde og bredde, og som bare venter på at blive udforsket.

Rejse til Sverige

Det gav mening, at vi kom til startpunktet så hurtigt som muligt, hvilket gav os flere dage på søen i stedet for at bruge tiden på at rejse. Men som alle gode planer var intet så enkelt, som det så ud til at være. Den første forhindring var, da jeg opdagede, at på mange af de svenske togsystemer kan du ikke bare tilføje en cykel til din billet som de fleste andre europæiske lande. Cyklen skal skilles ad og opbevares i en cykeltaske! Denne simple faldgrube umuliggjorde min plan fuldstændigt. Jeg kunne ikke bare skifte mellem toget og færgerne. Selv hvis jeg bare kunne samle og skille cyklen ad, mens jeg var på farten, ville jeg have cykeltasken med mig sammen med alt mit campingudstyr og optagelsesudstyr!*

Og så blev min romantiske forestilling om at træde ud af døren og tage af sted på landevejen uden videre knust af virkelighedens logistik. Så, hvordan kommer jeg så til Sverige? Jamen, jeg slæbte simpelthen min cykeltaske med mig, sammen med alt mit udstyr og bikepacking-tasker på ryggen til startpunktet. Det korte af det lange er, at det tog i alt 3 dage hver vej og involverede tog, færger, busser, latterligt dyre taxature (min cykeltaske havde altid brug for en 8-sæders), overnatning på vandrehjem og en vens sofa undervejs. Det er ærligt talt ikke tilrådeligt... Men jeg var fast besluttet på at nå dertil, og det gjorde jeg også!

* Mange af de mindre regionale togselskaber i Sverige tillader cykler, men ikke de største mellem de større byer.

Mødestedet

Til sidst nåede jeg til startpunktet, den lille by Kristianstad i Skåne-regionen.

Jeg samlede min cykel i parken ved siden af stationen. Quick release-hjulene og det enkle monteringsværktøj, der fulgte med cyklen, gjorde processen til en leg, og inden for ca. 20 minutter havde jeg samlet cyklen og påsat min cykeltaske.

Min hovedopsætning var ret enkel, selv om den var lidt for stram i forhold til den mængde udstyr, vi havde med os. På hver gaffel havde vi Canyons gaffelholdere med lette, men alligevel store genstande som sovepuder og ekstra lag tøj i 5-liters tørposer. Foran, hvor jeg havde min sovepose, brugte jeg en 8-liters Topeak frontloader, og på bagdelen havde jeg en 16-liters sadeltaske. Det opbevarede de fleste af mine tungere genstande som mad og campingredskaber som f.eks. brandudstyr, kniv, forlygte, kamera og batterier, osv. Jeg havde også en lille toprørstaske til min telefon og powerbank, og midloaderen sørgede for, at andre ting var nemme at nå, såsom snacks, såvel som vores cykelreparationssæt.

Det lyder ganske vist som masser af plads, men når man tænker på, at jeg alene i optagelsesudstyret havde et stativ, en drone, et SLR, en ekstern mikrofon og ekstra batterier, så var jeg mange gange virkelig presset af pladsmangel.

Jeg vil råde enhver, der planlægger at tage på udflugt med sin Canyon Grizl, hvor du ikke har et supportteam eller et ultralet sæt, om at gå efter Grizl AL, da denne giver mulighed for at montere en bagagebærer på cyklen og giver meget mere lastkapacitet.

Da George ankom, kunne han heldigvis hjælpe med rejsetasken, idet han fjernede de indre stænger og gjorde den flad, så vi kunne sætte nogle stropper på den og tage den på ryggen de 30 km til kanocenteret. Herfra kunne vi opbevare den i en uge, mens vi cyklede. Vi satte os i sadlen og cyklede ud i natten. Et tordenvejr rullede mod nordøst, mens vi råbte til hinanden over vinden og fik en fornemmelse af, hvordan vores tempo ville blive synkroniseret i de næste fem dage på ruten.

Sverige er et paradis for gruskørere.

Padraig Croke og George Beattie ved basecamp

Frihed

Vores rejse forløb på en så naturlig måde, at jeg ikke kunne have planlagt den, selv hvis jeg havde forsøgt. Jeg var fast besluttet på ikke at fokusere på den tilbagelagte afstand eller gennemsnitshastigheder eller noget lignende. Vi rejste i naturen og ikke bare gennem den. Vi brugte vores cykler til at komme længere frem end vores ben kunne bære os. Vi valgte at bruge kanocenteret som en slags basecamp, hvorfra vi kunne samle vores udstyr og tage af sted et par dage ad gangen uden at skulle have alt med os på én gang.

Rundt om søen er der en række træhytter og bålpladser, som vi brugte de fleste af nætterne på vores tur. At have en hytte betød, at vi ikke behøvede at have læ med os, såsom telte eller hængekøjer. Det faktum, at hver hytte havde sin egen brændeforsyning, betød også, at vi altid havde et sted at lave mad og hænge ud. De fleste dage begyndte med kaffe på lejrbålet med de stadig varme gløder fra aftenen før. Så pakkede vi cyklerne og besluttede, hvilken retning vi ville køre den pågældende dag, og hvilken mad vi gerne ville tilberede den aften. Da vi havde butikkerne tæt på, behøvede vi kun at have mad med os til én dag.

Vores uge var fyldt med mad, der blev tilberedt over de åbne flammer på et lejrbål, tekniske skovstier, nedkørsel på grus og ubesværet cruising på glatte cykelstier. Vi sejlede i kano på søen og slog lejr på øerne, mens vi søgte efter ingredienser til te og andet til maden. Vi hørte vildsvin, mødte rådyr og havde et midnatsmøde med en ræv, der var dristig og modig og tydeligvis vant til menneskelig interaktion, og som kom ind i lyset fra vores lejrbål i et forsøg på at få sig en bid af vores bøffer, der var stegt på trækul. Jeg spekulerer på, om halvdelen af disse øjeblikke ville være gået tabt, hvis vi havde fokuseret på, hvor mange kilometer vi havde tilbagelagt, eller hvor mange vi havde planlagt den følgende dag. Jeg tror, at det at sætte farten ned og ikke bekymre sig om disse ting gjorde det til en meget rigere oplevelse for os begge.

Sidste overvejelser

En af de ting, der ramte mig i bagklogskabens lys, var både hvor vigtige og hvor diskrete vores cykler var på turen. Canyon Grizl virker ubesværet designet, når du cykler på den, og alt føles præcis, som en cykel skal føles under dig. Man siger, at godt design er usynligt, og det er først, når noget er dårligt designet, at du lægger mærke til det.

Vi kunne diskutere de tekniske specifikationer og tallene, men lad os være ærlige over for os selv, når du glider ned ad en skovsti eller navigerer rundt i en teknisk enkeltstrækning, eller kører over kilometerlange landbrugsarealer i mørke med et tordenvejr i det fjerne, tænker du så på de tal? Nej. Du er bare til stede i det øjeblik på din cykel. Et pålideligt værktøj, der fungerer, som det skal.

Ingen sti, som vi stod over for, virkede umulig på vores Grizl, og det usynlige værktøj gav mulighed for interaktion, både med vores omgivelser og os som mennesker. Det ville ikke have været muligt uden disse enestående værktøjer under vores fødder, som er pålidelige og dygtige. Grizl arbejdede side om side med mig for at få det, jeg ønskede, ud af dette eventyr.

Om forfatteren

Padraig er grafisk designer, fotograf, forfatter og podcaster fra Irland.

Han er en ivrig frilufts- og bushcraft-entusiast og har brugt de sidste mange år på at arbejde i Skandinavien som freelancer og lave sin podcast Trial by Fire, hvor han interviewer nogle af verdens førende eksperter inden for friluftsliv. Du kan finde ham på Instagram @padraigcroke og podcasten @thetrialbyfirepodcast.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du vores Data Beskyttelses Statement .

Hjalp denne artikel?

Mange tak for din feedback

• Padraig Croke
    Om forfatteren

Padraig Croke

Padraig Croke er en irsk grafisk designer, fotograf, forfatter og podcaster, der har en lidenskab for udendørslivet og bushcraft. Han er baseret i Skandinavien, og er vært for Trial by Fire-podcasten, hvor han interviewer førende eksperter inden for udendørsaktiviteter.

Relaterede Historier

jan. 5, 2023
Gravelcykler fås i to stelmuligheder: aluminium og carbon. Hvilket materiale er det bedste til din gravelcykel?
dec. 30, 2022
Vask din cykel efter hver tur for at reducere slitage med vores hurtige og nemme 5-trins-guide.
aug. 12, 2022
Uanset om du af og til kører på grus, eller om du er vild med grus, så er valget af det bedste graveldæk nøglen til at nyde turen. Vores vejledning er her for at hjælpe dig med at træffe en beslutning.
aug. 10, 2022
Hvilke pedaler skal du cykle med i blandet terræn? Der er en lang række muligheder for de bedste pedaler til gravelkørsel. Her er vores favoritter.