jul 19, 2021 Liam Yates

De North Coast 500 rijden

Wil jij ooit de North Coast 500 rijden? Canyon-ambassadeur Liam Yates deelt zijn ervaringen.

De North Coast 500 rijden Liam Yates gaat voor de North Coast 500 | © Alex Duffill

Met de winter eindelijk achter de rug en de afnemende reisbeperkingen zei ik tegen vrienden dat ik er even tussenuit wilde. Verre vluchten waren nog steeds uit den boze, dus we keken naar het Britse vasteland voor inspiratie.

De North Coast 500 is een route van 500 mijl langs de kust van Schotland. Langs de route zijn enkele van de meest pittoreske steden en dorpen te vinden, onder meer in de Hooglanden, Sutherland en Inverness Shire. Ik heb er vroeger niet veel aan gedacht, maar op het moment vrienden en bekenden hun eigen NC500 voltooiden, begon het toch te kriebelen.

Belangrijke feiten North Coast 500
Start/Finish: Inverness Castle
Afstand: 500 mijl/800 kilometer
Totaal hoogteverschil: ongeveer 9.000 meter

De route begint en eindigt bij Inverness Castle, liggend op de top van een heuvel. Het is het perfecte beginpunt voor de route en biedt panoramische uitzichten over de hoofdstad van de Hooglanden. Het is een route voor wegfietsen en ik koos mijn Canyon Ultimate als gezelschap voor mijn trip.

Mijn vrienden Lawrence, Ollie en Gabe wilden niets missen, dus we hebben samen een plan gemaakt. We namen de trein vanaf King’s Cross in Londen, helemaal naar Inverness, waar ons avontuur zou beginnen. Dankzij het groepsticket was de reis voordelig en comfortabel.

Lawrence is een succesvolle YouTuber, dus we lieten de foto’s en video’s aan hem over, terwijl de rest van ons zich richtte op het fietsen. Zijn foto’s zijn het perfecte souvenir na een groot avontuur.

Net voor we vertrokken kwam mijn andere vriend en fotograaf Alex Duffill naar me toe om te zeggen dat hij er ook geen seconde van wilde missen. Hij koos voor het gemak van de auto als transportmiddel, maar dit werkte in ons voordeel, zoals je nog wel zult merken. Nadat we snel onze snacks hadden ingeslagen in de supermarkt naast ons hotel reden we Inverness uit met Alex vlak achter ons.

Liam Yates op zijn Canyon Ultimate De Canyon Ultimate was Liams eerste keuze voor de North Coast 500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 1

We wilden niet te snel beginnen, dus we planden de kortste afstand en de minste hoogtemeters in, als opwarmertje. In ons hostel voor de eerste nacht konden we niet voor 17.00 uur inchecken, dus we hadden de hele dag. In de praktijk was dit lastiger dan we dachten: drie vrienden op de fiets, vol enthousiasme en frisse benen!

De spaarzaam bevolkte omgeving in Schotland zorgde ervoor dat onze rijafstanden vooral werden bepaald door onze verblijfplaats voor de nacht. Hoewel dit voor sommige mensen onhandig kan zijn, hielp het juist voor onze planning: we wisten dat we op bepaalde plekken moesten stoppen.

In het hostel aangekomen stapten we van de fiets, haalden we de fietstassen eraf en renden we naar binnen om de aan de horizon dreigende regen voor te zijn. Tijdens het avondeten keken we terug op de dag tot dusverre en deelden we onze voorpret voor de komende dagen.

Klim Bealach na Ba Bealach na Ba is een beroemde klim in Schotland | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 2

We hadden gezond respect voor de tweede dag van de North Coast 500: we hadden de beroemde beklimming Bealach na Ba op het schiereiland Applecross voor de boeg. Het is de op twee na hoogste pas van Schotland en aangezien deze begint op 600 meter hoogte, is dit de hoogste klim van het hele Verenigd Koninkrijk. Het is een beest van een berg en iedereen die hem gereden heeft zal het daar mee eens zijn. Terwijl we de Bealach na Ba veroverden, waren de weidse uitzichten en de bergen in de omgeving adembenemend (ja, echt: er was méér dan de gruwelijk steile klim!).

Helaas hadden we de rest van de dag met tegenwind te maken, maar die voelden we amper dankzij de schitterende wegen die ons naar de plek van ons volgende onderkomen, Gairloch, leidden. Zodra we daar aankwamen boekten we een hotel, direct aan het strand. Met de aanwezigheid van een restaurant in het hotel hoefden we ons de rest van die dag niet meer te bewegen.

De fietsers kregen onderweg natte sneeuw te verduren Liam en zijn vrienden vechten tegen de elementen tijdens de NC500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 3

De wekker was vroeg gezet en dat was met de blauwe lucht en de blik over de oceaan niet bepaald vervelend. We pakten snel onze spullen in en gingen bij nog koele temperaturen de felle zon in. De afstand en hoogtemeters waren vergelijkbaar met die van dag twee, maar er zat één enorme klim in. Na slechts 10 km fietsen kwamen we in Poolewe aan, waar het Bridge Cafe ons een menu voorschotelde dat we niet konden laten staan.

Nadat de maaltijd de buik gevuld had, waren de ogen aan de beurt: met de prachtige blikken over de vele meanderende wegen in ons blikveld. De kust was stralend, de bergen met sneeuw bedekt en het asfalt slingerde zich voort, zover het oog reikte. Net toen we dachten dat Schotland niet beter kon worden, werden we tijdens de zware klim beloond met nog mooiere panorama’s.

Na de klim komt de afdaling – een waar hoogtepunt. We stevenden af op Ullapool, waar we nieuwe kracht opdeden met goed eten en een korte hagelbui voorbij zagen trekken. Als je de North Coast 500 ooit gaat rijden, mis deze havenstad dan niet!

Onze accommodatie voor de avond was geboekt in Lochinver, ongeveer 50 kilometer van waar we zaten. De route was opnieuw een feest voor het oog en we deden er veel langer over dan nodig was door de vele foto’s die we maakten.

Dronebeeld van Kylesku Bridge in Schotland De Kylesku Bridge is een bekende mijlpaal op de route van de NC500 | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 4

De vierde dag van ons avontuur was een uitdaging: 215 km en 3.500 meter klimmen. We wisten dat we de dag lang moesten maken, dus we stopten met praten en begonnen met trappen. Naast het bonzende geluid van onze hartslag hadden we vooral te maken met hagel en sneeuw op bijna elke klim!

Ongeveer halverwege de rit waren we behoorlijk doorweekt en zochten we Cocoa Mountain in Durness op om lekker warm te worden. Het is niet altijd een goed idee om te stoppen als je koud en nat bent, maar op deze dag was het hard nodig. Om je een beeld te geven: mijn voeten waren zo koud, dat ik twee plastic tasjes gebruikte om er toch wat warmte in te krijgen.

Zoals gewoonlijk waren de uitzichten het allemaal waard – we kwamen veilig bij onze accommodatie in Thurso aan, klaar voor een warme douche en een comfortabel bed voor de nacht.

Liam bereidt zich voor op de dag die komen gaat De fietsers verbleven in hotels langs de route | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 5

In vergelijking met dag vier was deze route een peulenschil. Onze eerste stop was John O’Groats, waar de finishlijn van de legendarische route vanuit Lands End ligt. Natuurlijk konden we de verleiding niet weerstaan en stopten we voor een groepsfoto bij het beroemde bord. Daarna was het tijd voor een lange lunch in een restaurant in de omgeving.

In één snelle pedaalslag veranderde de stevige tegenwind van de heenweg in een prettige rugwind richting het Zuiden. Maar uiteraard mocht het niet té gemakkelijk zijn, dus Moeder Natuur gaf ons nog was sneeuw en hagel om ons met beide benen op de grond te houden.

Panoramablikken in Schotland Liam neemt het uitzicht in zich op terwijl hij op zijn vrienden wacht | © Alex Duffill

North Coast 500: Dag 6

We hadden nog maar 120 km te gaan tot onze bestemming Inverness, het einde van de lus van de North Coast 500. De tijd was onze vriend, dus we deden Dunrobin Castle aan voor wat sandwiches en een snel bezoek aan het kasteel en de tuinen. Ben je op zoek naar een mooie bezienswaardigheid langs de route, bezoek dan zeker Dunrobin Castle – het is de moeite waard.

Tot ziens, NC500

Het laatste stuk van 50 km ging door de bochtige buitenwijken van Inverness, op weg naar de plek waar alles begon. Met gemengde gevoelens over de voldoening en het comfort van de trip kwam onze reis tot een einde.

Er waren velen onder ons die elkaar nog nooit eerder hadden ontmoet en zij die al vrienden waren, hadden elkaar lang niet gezien door lockdowns en de lange winter. Een reis als deze gaf ons de kans om samen op pad te gaan, onze grenzen te verleggen, obstakels te overwinnen en ons samen kwetsbaar op te stellen. Kennissen werden vrienden en bestaande vriendschappen groeiden uit tot een band voor het leven.

Toen we afscheid namen en terugkeken op de vele niet te missen momenten, hadden we allemaal het gevoel dat we het meteen nog een keer zouden doen.

Liam Yates

Over Liam Yates

Als levenslang fietser uit Ashdown Forest in Zuid-Engeland is Liam niet iemand die een nieuwe mogelijkheid of een nieuw avontuur aan zich voorbij laat gaan. Hij fietst al zolang als hij het zich kan herinneren, in verschillende disciplines: BMX, op de weg, tijdritten en fixie-criteriums, en nu bikepacking en toerritten. Liam komt uit een fietsfamilie en het is dan ook niet verrassend dat hij zich volledig thuis voelt op twee wielen.

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met ons Data Protection Statement .

Ontdek onze racefietsen

Heeft dit artikel geholpen?

Bedankt voor je feedback

• Liam Yates
    Over de auteur

Liam Yates

Maak kennis met Liam, de avontuurlijke fietser uit het zuiden van Engeland met een leven lang ervaring in allerlei disciplines, van BMX tot wegwedstrijden en Fixed Gear-criteriums. Hij geniet nu van het ontdekken van nieuwe horizonten met bikepacking en touring.

Verwante Stories

apr 16, 2021
Van gravelbikes en hardtails tot full-suspensions en fatbikes, er zijn veel fietsen waarmee je het avontuur aan kunt gaan, maar welke is voor jou het meest geschikt?
jun 7, 2021
Welk type racefiets heb jij nodig? We leggen je alles uit, van de verschillende groepsets en geometrieën tot accessoires om je rit compleet te maken.
feb 16, 2024
Als je een MTB wilt, maar niet zeker weet of je een trail bike of cross-country bike moet kiezen, lees dan verder.
mei 16, 2023
Discover Aeroad CFR Tokyo! A special edition of Canyon’s fastest and lightest carbon road bike inspired by ultra limited Japanese Manga artwork. Hit the road in style!